szkuta i dłubanka
Woda nie jest dzień dzisiejszy dla ludzkości żadną barierą. Wiele zawdzięczamy motoryzacji zaś innym naukom technicznym, które pozwoliły tworzyć potężne okręty napędzane silnikami. Jednak nim pojawiła się motoryzacja a mechanizacja, ludzie dodatkowo potrafili radzić sobie z barierą, jaką jest woda. Wykorzystywali drewno, aby zakładać zupa łódki a tratwy, które nawiasem mówiąc pod różnymi postaciami są wykorzystywane do dnia dzisiejszego. Prosta łódka drewniana znajduje ponieważ zastosowani w wielu dziedzinach ludzkiego życia, po największej części nie ulega wątpliwości w wąsko rozumianym transporcie, w rolnictwie azaliż w rekreacji, i nawet w lokalnej turystyce. Na przestrzeni lat drewniane łodzie zaczęły uznawać za dobre różne kształty, rozmiary oraz formy, w zależności od chwili celu, w którym miały stanowić wykorzystywane. Jedną z podstawowych form drewnianych łódek jest ano zwana jednostka pychówka, używana po największej części blisko pracach gospodarczych. Inną, bardziej rozbudowaną formą łodzi drewnianych, oraz adekwatnie formą statku, jest w rzeczy samej zwana szkuta, która aż do dziś dnia wykorzystywana jest głównie do lokalnego transportu. Szkuta jest statkiem beznapędowym i może przetransportować ciężar ważący nawet w przybliżeniu 100 ton. Jedną spośród najstarszych zaś jednocześnie najprostszych form łodzi drewnianych jest ano zwana dłubanka. Nazwa niezbicie nie jest przypadkowa, gdyż aż do tworzenia dłubanki wykorzystywano w przeszłości pnie dużych drzew, w których po prostu dłubano odpowiednią dziurę, tworząc forma kadłubka, w którym istota ludzka mógł przemierzać niewielkie odległości na spokojnej wodzie.